icon

Actiefiches

line
leveren-aan-bedrijven
Leveren aan bedrijven is een unieke kans

Ligt je vishandel aan een KMO-zone of zijn er bedrijven in de buurt? Dan is leveren ‘aan huis’ het overwegen meer dan waard. Niet alleen zullen de extra bestellingen je weekomzet omhoog duwen, je bereikt meteen ook een heel nieuw publiek voor je bereide schotels, broodjes voor de lunch, sushi voor speciale gelegenheden en hapjes voor recepties.

prijsaanduidingen-klein
Prijsaanduidingen

Als klanten de prijs niet zien haken ze af. Een duidelijke prijsaanduiding is cruciaal voor een goede verkoop. In onze nieuwste actiefiche kijken we eens niet naar de prijs, maar wel naar het prijskaartje.

 

promotie2
De perfecte promotie-actie

Hoe beloon je trouwe klanten en verleid je nieuwe klanten? Met een voordeelactie sla je die twee vliegen in één klap. En het wordt nog beter. Niet alleen kopen klanten meer; ze leren ook een nieuw product uit je assortiment kennen.

productpresentatie-kort
Productpresentatie bepaalt de verkoop

Klanten willen snel, overzichtelijk en prettig winkelen. De manier waarop je producten toont bepaalt voor bijna 70% wat je verkoopt en hoeveel. Een goede productpresentatie is dus zondermeer essentieel.

website_kort
Laat je website overtuigen en verkopen

Een website is simpelweg onontbeerlijk. Een aankoop start niet in de winkel, maar lang daarvoor. Klanten hebben heel de wereld in de hand. Iedereen is voortdurend op zoek naar informatie. Soms zijn het simpelweg de openingsuren, maar nog vaker checkt men je aanbod en promoties; en als die meevallen dan willen klanten het liefst met één druk op de knop kunnen bestellen.

jaarlijkse vakantie _vierkant
Klantvriendelijk op vakantie

Iedereen neemt vakantie om even op adem te komen. Kondig je vakantieperiode evenwel op tijd aan. Zo vermijd je dat klanten voor een gesloten deur staan en ontevreden worden. Laat hen weten wanneer je opnieuw opengaat en ze zullen klaarstaan als je de deur van het slot draait.

sponsoring_vierkanrt
Scoren met sponsoring

Sponsoring van het lokale verenigingsleven zorgt voor meer naambekendheid, het ondersteunt je imago en je scoort ermee bij je klanten. Sponsoring werkt bovenal op de lange termijn, maar dan moet je het wel goed aanpakken. En dat doe je zo.

werken_vierkant
Hoe omgaan met wegenwerken?

Als de straat openligt door werken dan geraken mensen niet meer tot aan de winkel. Wat doe je dan? Hoe beperk je de omzetdaling en motiveer je klanten om trouw te blijven aan je zaak. Ontdek hier wat je beter wel en beter niet doet!

evenement_vierkant
Organiseer een evenement

Door een activiteit in de winkel te organiseren trek je de aandacht van nieuwe klanten en haal je de band met je bestaande fans aan. Een evenement geeft een flinke boost aan je imago en als je het slim speelt, schiet ook de omzet die dag de hoogte in. Ontdek hier hoe je te werk gaat.

kinderanimatie2
Kindvriendelijke winkel

Kinderen zijn beslissingsnemers. Zij bepalen mee de keuzes van de ouders. Aandacht hebben voor hen is niet alleen leuk, maar ook erg slim. Gezinnen met kinderen behoren immers in het algemeen tot de trouwste klanten. Koester je jongste klantjes dus.
Deze tips zetten je alvast op weg. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Aanduiding_Omega3
Voedingsinformatie

Consumenten zijn actief op zoek naar informatie over de producten die ze kopen. Ze willen weten waar het vandaan komt, wat de eigenschappen zijn en hoe gezond het is. Meer nog, klanten laten hun aankopen vaak afhangen van de kennis die ze over een product hebben. Vertel, toon en informeer. Je klanten zullen aan je lippen hangen.

bestelling_telefonisch_website
Bestellingen efficiënt opnemen en verwerken

Mensen zijn altijd op zoek naar tijdswinst en dus ook naar oplossingen die het hen makkelijker maken. Goede bestelmogelijkheden spelen in op die behoefte waardoor je je klant een extra reden geeft om bij jou te winkelen. Een boost voor de efficiëntie van je organisatie dus en het zorgt voor extra klantenbinding. Redenen genoeg om even stil te staan bij dit onderwerp!

folder_overhandigen2
Folders

Een folder die je ambacht en producten in de kijker zet, extra info over je zaak verschaft of acties aankondigt, maakt een belangrijk deel uit van je communicatie met je klanten. Je beïnvloedt er je verkoopcijfers mee én het is een buitengewoon visitekaartje voor de winkel. Een woordje uitleg bij het uitdelen van de folder zorgt zelfs voor een dubbel effect.

prijsaanduiding
Productinformatie

Door bij je productgamma nuttige informatie te voorzien, begeleid je de klant bij zijn aankoopbeslissing. Houd daarbij in het achterhoofd dat je klant ook elders vis of visbereidingen kan kopen, en dus overtuigd moet worden van de toegevoegde waarde van jouw producten. Dat begint al met het plaatsen van prijs- en naamkaartjes. Afhankelijk van de periode of het type consument kan je verder inspelen op specifieke noden of actuele voedingstrends.

cadeau_na_formulier
Hoe doe ik een goed klantenonderzoek?

De basis van een goed lopende zaak zijn tevreden klanten die terugkomen. Als zaakvoerder heb je doorgaans wel zicht op wie je beste klanten zijn. Toch kan je dankzij een klantenenquête nog veel meer te weten komen over je klantenkring: Hoe tevreden zijn je klanten? Wat kopen ze vooral in jouw zaak? Bij welke concurrenten kopen ze? Trekt jouw vishandel een jong/oud publiek aan? … Deze inzichten laten je toe om nieuwe opportuniteiten te spotten voor je winkel!

checked_mail
E-mailadressen verzamelen

Een digitale nieuwsbrief is een uitstekend medium om te communiceren met je klanten. Het is snel, flexibel en goedkoop. Om effectief tot een stijging van omzet en klanten te komen moet er echter aan enkele voorwaarden voldaan worden. Het verzamelen en beheren van een adressenbestand is er één van.

laptop_nieuwsbrief
Nieuwsbrief

Een nieuwsbrief vormt een snelle en goedkope manier om het contact met je klanten te bevorderen. Of je nu een promotie wil aankondigen, een eigen creatie in de kijker zetten, of een leuk weetje over je zaak meegeven: een gepersonaliseerde nieuwsbrief laat je toe al deze informatie handig te bundelen in een kort overzicht. Zo blijven je klanten regelmatig op de hoogte en worden ze geprikkeld om bij jouw zaak langs te komen.

stempel_spaarkaart
Spaarkaarten

Het gebruik van spaarkaarten blijft een efficiënte (en eenvoudige) manier om klanten aan je zaak te binden. Wanneer je klanten een mooie of lekkere beloning te wachten staat, zullen ze geneigd zijn om vaker terug te komen en ook meer aan te kopen. Afhankelijk van je eigen profiel, cliënteel en omgeving, kan een goed uitgedacht spaarkaartsysteem resultaat opleveren op langere termijn.

proeven
Degustaties

Degustaties leiden regelrecht naar hogere verkoopcijfers. Logisch, smaak is doorslaggevend voor elk voedingsproduct. Laat je klanten proeven van een product dat vers in de winkel ligt en vertel er over. Toon de passie die je hebt voor je beroep en verleid je klanten met al het lekkers dat je aanbiedt. Dat proeven doet verkopen is zonder twijfel de belangrijkste tip die we kunnen geven.

 

klacht
Klachten

Zelfs de meest klantvriendelijke zaak krijgt soms met klachten te maken. Klanten worden nu eenmaal mondiger. Beschouw het als een positieve evolutie. Door een klacht goed aan te pakken kan je de relatie met de klant versterken en leer je heel wat over hun productwensen en winkelbehoeften.