icon

Luc Vis verkoopt geen vis, maar culinaire passie

line
Luc Vis

Luc Vis, met het rode sjaaltje om de hals, is een fenomeen in Mechelen en omstreken. Het visbedrijf met marktkraam en traiteurdiensten, verschijnt regelmatig positief in de pers en is een sterk merk in de streek. Visinfo.be interviewde oprichter en ondernemer Luc Mariën. Zijn verhaal is dat van een kritische ondernemer en culinaire speelvogel.

Vishandelaar door toeval

Team Luc Vis“Iedereen die in de vissector werkt, belandt er door toeval,” begint Luc. “Bakkers, slagers en koks moeten een diploma hebben, maar iedereen mag vis verkopen. Na mijn humaniora ben ik tuinarchitectuur gaan studeren. Die opleiding was me veel te saai waarop ik de winkels in Mechelen ben gaan afschuimen op zoek naar werk. De bekende vishandel Emiel nam me in dienst en dat was de start van mijn verhaal.”

Luc had er een fantastische leerschool, zowel voor het verwerken als voor het bereiden van vis. “De vrouw van mijn baas was een keukenprinses. Door de vele uren die ik werkte, mocht ik vaak mee-eten met het gezin van de baas. Daar is mijn passie voor koken met vis ontstaan.”

Alles met de hand

Nadat hij de nodige ervaring had opgedaan, nam Luc samen met zijn vrouw een oude viswinkel over in Mechelen. De moderne aanpak leerde hij van zijn eerste baas. Van de eigenaars van de zaak die hij overnam leert hij de oude technieken. Lucs vakkennis werd er rijker door. Paling stropen, maatjes kuisen, pekelharing opleggen… bij Luc Vis gebeurt alles met de hand.

“Om mijn klanten een goed advies te kunnen geven, heb ik me regelmatig laten bijscholen. Zo heb ik verschillende kookopleidingen gevolgd en zit ik ook vandaag nog in een kookclub. Maar ook collega’s en verre reizen boden inspiratie en nieuwe ideeën.”

“In ons vak levert de natuur de verhalen”

Of hij enkel met noordzeevis werkt? “Ik ben geen purist, maar ik probeer wel zoveel mogelijk met noordzeevis te werken. We adviseren onze klanten regelmatig makreel als alternatief voor tonijn. Maar ook pladijs en rode poon zijn mooie lokale vissen om mee te werken. Verder werken we zeer gericht op de seizoenen. Dat is het mooie aan ons vak, de natuur geeft ons de verhalen die we kunnen vertellen.”

Met de hulp van de poetsvrouw

Maatjesfestival Luc VisDe kennis en ervaring die Luc opdoet geeft hij door aan zijn klanten. Toen een klant vroeg of hij geen paella kon maken, riep hij de hulp in van zijn Spaanse poetsvrouw. Vandaag telt het bedrijf 9 paellapannen en 6 vuren voor feesten. “Als ondernemer moet je kansen zien en opportuniteiten grijpen. In Mechelen ben ik gestart met ‘Het Maatjesfestival’. Dat is al meer dan tien jaar een traditie. Tijdens één van onze edities waren de maatjes nog niet rijp genoeg en hebben we er een visfestival van gemaakt. Sindsdien spreken we van het Maatjes- en Visfestival. De vorige editie was goed voor 5.000 bezoekers, en dat op een woensdagavond.“

Pladijs bakken met de 80-jarige Rosa

Dat Luc iets extra doet voor zijn klanten is duidelijk. Zo ging hij Rosa, een 80-jarige dame die klant was, bij haar thuis leren hoe ze pladijs moest bakken in bruisende boter.

Marktkraam Luc VisZijn temperament deed hem overstappen van een viswinkel naar een marktkraam. De keuze voor ambulante handel spoort goed met zijn persoonlijkheid, maar is ook een slimme zet. “Een viswinkel moet het vaak hebben van één bepaalde visdag, dikwijls is dat vrijdag. De andere dagen is het moeilijk om klanten aan te trekken. Met een marktkraam is de dag dat je in de gemeente staat ook de dag waarop mensen vis eten. Een ander nadeel van een winkel is dat je vanop één locatie een hele regio moet bedienen. Met een marktkraam kies je locaties waar geen viswinkel meer is of creëer je samen met de andere marktkramers passage, en dus ook vraag.”

Andere klanten afhankelijk van de dag. “Tijdens de week zijn het vaak moeders die ’s avonds vis willen koken voor hun kinderen. Efficiëntie is voor hen het belangrijkste. Dus moet je de juiste vis adviseren. De weekendklanten zijn dikwijls mannen die willen koken voor het gezin of vrienden. Hun budget is ruimer en ze nemen de tijd om het verhaal achter de vis te kennen.”

“Neem je levering maar terug mee!”

Een sterk merk bouw je op door consequent te zijn. “De passie die ik heb voor mijn producten, vind je ook terug in ons aanbod. Wanneer klanten me vragen waarom ik een bepaalde soort niet heb, leg ik hen uit dat wegens paartijd de vissen niet van goede kwaliteit zijn en dat het aanbod daarom beperkt is.“ Wanneer leveranciers hem een slecht product leveren, vraagt hij geen financiële tegemoetkoming. Hij laat ze steevast hun levering terug ophalen en eist een nieuwe vangst. “Zo weten ze na een tijdje wel welke vis ze wel en welke vis ze niet moeten leveren.”

Om kwaliteitsvol te kunnen werken, zal Luc Vis nooit meer dan één traiteuractiviteit per dag uitvoeren. “Wanneer we feesten organiseren, bereiden we ze goed voor. Meerdere feesten op één dag, zou betekenen dat we onder tijdsdruk komen te staan, en dit zou nadelig kunnen zijn voor de kwaliteit en service. Ook grote feesten waardoor we onze marktactiviteit moeten verminderen, weigeren we. De markten zijn onze basis en onze klanten rekenen erop dat we paraat staan.”

In zee gaan met de pers

Luc Vis contacteert regelmatig de pers om zijn evenementen of weetjes te delen. Hierdoor heeft hij een sterke reputatie opgebouwd  en weten journalisten waarvoor ze bij hem terecht kunnen. Zo wordt hij regelmatig gevraagd om tips en advies te geven over vis. Een strategie die hem al heel wat gratis publiciteit opgeleverd heeft.

“Ook de invloed van kookprogramma’s op tv is groot. De verkoop van de gebruikte vis schiet onmiddellijk de hoogte in. Het is een must voor elke vishandelaar om die programma’s te volgen, om mee te kunnen praten, maar vooral om voldoende voorraad te kunnen aankopen. Ook de degelijke campagnes van VLAM zijn een grote hulp. Ik gebruik heel graag de mooie receptenfiches.”

Lachende vissen

Logo Luc VisHet logo van Luc Vis is getekend door een illustrator van kinderboeken. “We wilden een speels imago en klantvriendelijke sfeer tonen. Als je goed kijkt zie je dat de vis op ons logo lacht,” vertelt Luc. “Bij ons zijn de vissen blij dat ze een lekkere bestemming krijgen, “ eindigt de aimabele visondernemer met een brede glimlach.