icon

Vishandel Bulté, al 3 generaties liefde voor vis!

line
Vishandel Bulté - buitengevel

De Bouwmeestersstraat in Gent is een éénrichtingstraat in een rustige buurt met weinig passage. Toch trekt de straat bezoekers aan vanuit Zele tot Knokke en zelfs Nederland. Ze komen er graag de lekkere visbereidingen en -gerechten ontdekken van Martine en Hans, de zaakvoerders van Vishandel Bulté. Het koppel verrast en verwent al bijna 25 jaar hun klanten met de beste vissoorten, liefst van onze Belgische vissers.

Martine vertelt hoe ze de winkel al drie generaties lang succesvol laten draaien.

Reclamedame wordt visverkoopster

Martine en Hans van vishandel BultéMartine staat al van haar 12 jaar met veel plezier tussen de verse vis. Na haar opleiding secretariaat-vertaler en publiciteit & fotografie werkt ze vijf jaar in een publiciteitsbureau in de modesector om vervolgens terug te keren naar de winkel van haar ouders. “De liefde voor koken met lekkere producten en het leuke contact met klanten, hebben me aangetrokken om samen met mijn man de vishandel over te nemen. Door goede afspraken te maken met mijn ouders, hebben Hans en ik onze eigen stempel kunnen drukken.”

In de beginjaren met opgroeiende kinderen waren de meewerkende ouders een godsgeschenk. Vandaag runnen Martine en Hans de winkel alleen en helpt haar vader af en toe. Door een goede taakverdeling is het koppel vandaag goed ingespeeld op elkaar en zijn ze een geoliede machine. Zo zorgt Hans voor de ‘mise en place’, kuist en fileert hij alle vissen, staat hij in voor de verkoop in de winkel en is hij een super afwas- en poetsman! Martine kookt de verse bereidingen, springt bij in de verkoop als het druk is, zorgt voor het meeste papierwerk enzovoort. Al is er wel één groot geheim gebleven. “Tot op heden heeft mijn vader zijn recept voor garnaalkroketten nog niet willen vrijgeven”, lacht Martine.

Creativiteit, afwisseling en seizoenproducten

Vishandel Bulté - buitengevelEen viswinkel beheren is zeer afwisselend. De basisproducten om mee te werken zijn aanwezig: een ruim assortiment van verse vis en zeevruchten. Afhankelijk van de visvangst en het seizoen moet je kunnen inspelen op vraag en aanbod. Als de pladijs in de winter te mager is, moet je klanten tongschar verkopen. Die vis is iets duurder maar dan wel van betere kwaliteit. Dat is de sterkte van een goede viswinkel. Advies geven aan je klanten op basis van een kwalitatief aanbod.

Zalmfricandon vishandel BultéMartine gaat voortdurend op zoek naar nieuwe ideeën voor haar zaak. Ze kijkt graag naar Njam.tv, bladert in de laatste magazines Smaak of Culinaire Ambiance of bezoekt de site van lekkervanbijons.be voor nieuwe recepten. Ook tijdens hun vakanties staat de winkelknop steeds aan. Van een festival in IJsland tot een strandvakantie in Spanje, elk land brengt weer nieuwe combinaties en originele producten in de winkel. Haar best verkopende creaties zijn haar zalmfricandon, kabeljauwsalade (gemaakt van duurzame lijngevangen en gepocheerde haasjes van kabeljauw uit Ijsland) en ‘opa’s’ ambachtelijke garnaalkroketten. Ook de combinatie van vis met vergeten seizoensgroenten zoals pastinaak en rammenas kan je kopen in heerlijk bereide gerechten.

Klantgericht innoveren

Bereide gerechten vishandel BultéTijden veranderen net als je klanten. In de beginjaren van hun overname ging Hans één of twee keer per week vis kopen aan zee. Klanten kochten toen meer hele vissen en bereidden ze zelf. Vandaag is de winkel elke dag (buiten maandag) open van 8:30 uur tot 18:30 uur (op zondag van 9:00 uur tot 12:00 uur) en wordt er bijna dagelijks verse vis aangeleverd. Hedendaagse klanten kiezen meer voor filets en bereide maaltijden. Maar gelukkig koken veel van onze klanten ook nog graag zelf! Waarschijnlijk door de vele kookprogramma’s op tv.

“Onze viswinkel moet ook meer service bieden. Zo zorgen we ervoor dat klanten ook afhaalmomenten hebben op zondag wanneer de winkel in de zomerperiode gesloten is en leveren we aan huis” aldus Martine.

Ook de manier van interactie met je klanten is veranderd. Digitale media zoals de (aan het seizoen aangepaste) website en Facebook zorgen voor een meer betrokkenheid en verkoopmogelijkheden met je klanten. Betalen met je smartphone via Payconiq en de digitale klantenkaart van Qustomer (nu Joyn) zijn ook toepassingen die onze manier van werken positief hebben veranderd. De klantenkaart zorgt immers ook voor een kruisbestuiving tussen duizenden handelaars onderling die deze kaart aanvaarden.

Welke rol heeft een visverkoper vandaag?

Promotiemateriaal vishandel Bulté“Vis is jammer genoeg een duur product waarvan de prijs bepaald wordt door vraag en aanbod. Er komt veel arbeid bij kijken en de vraag naar meer duurzame visserij is een goede zaak maar heeft natuurlijk ook invloed op de prijzen. Daarom dat we als visverkopers een belangrijke ambassadeursrol hebben om die prijs te verantwoorden. We moeten ook mensen met een bescheiden inkomen de kans geven om lekkere vis te eten. Door aanvaardbare porties aan te bieden, goedkopere vissen aan te prijzen en juist in te kopen, kan een goede visverkoper voor iedereen gezonde en lekkere vis aanbieden.

Gelukkig helpt VLAM ons hier sterk bij met hun seizoenvisfoldertjes en –affiches! Onze klanten vinden het altijd super dat ze een nieuw receptenfoldertje kunnen meenemen als inspiratie om weer een lekker visrecept op tafel te kunnen toveren!”